Chat with us, powered by LiveChat
Van de oprichters 2018-09-29T22:23:18+00:00

Interview Zekaye 

Over ons

Ik ben Zekaye, 53 jaar. Ik ben geboren in Zekerya, een dorpje met 200 huizen in de provincie Konya. Konya is ongeveer net zo groot als Nederland en heeft ongeveer twee miljoen inwoners. Het ligt op ongeveer tien uur rijden van Istanboel en drie à vier uur van Antalya.

Onze achtergrond

Ik ben altijd ondernemer geweest en ben met mijn broer begonnen met produceren voor textielmerken. Een aantal jaar geleden zijn we daarmee gestopt. In ons Turkse vakantiehuis gebruiken we veel natuurlijke producten. Daar zijn wij op het idee gekomen om andere mensen kennis te laten maken met natuurproducten. Ik heb goede vrienden verzameld, waar ik op kan rekenen. We zijn echt een team!

De naam iQonya

We hebben lang nagedacht over de naam van ons merk. We wilden iets doen met de provincie waar wij – en het hout – vandaan komen. Het moest ook bijzonder klinken. Zo kwamen we uit op iQonya. Uiteindelijk hebben we deze naam bedacht en een logo erbij ontworpen. De figuur erin wordt veel verwerkt in handgemaakte kleedjes. Het is het symbool van vruchtbaarheid. Dat heeft me altijd gefascineerd. De kleur oranje heeft iets warms en dat vinden we mooi.

Het ontstaan van iQonya

Het is een verhaal, een geschiedenis van ongeveer 10 jaar terug. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby. Ik heb altijd spullen verzameld die een betekenis hebben. In onze woning hebben we veel natuurproducten, tafels, stoelen, banken zonder lak of verf. Alles zo natuurlijk mogelijk. Dat geeft een rust.

Op een dag kwam iemand uit ons dorp naar ons toe. Hij vertelde dat op ongeveer een kilometer van ons vandaan olijfbomen waren gekapt. Men weet daar dat we gek zijn op natuurlijke dingen. Hij zei: “Er zijn daar wortels. Misschien vinden jullie dat interessant.” Ik vond het zo zonde om die onder de grond te laten zitten. Ongeveer 40 oeroude boomwortels hebben we uit de grond gehaald, een kilometer van ons vandaan. De bomen waren twee jaar eerder gekapt. We hebben die wortels in onze tuin gezet. Toen zijn we verder gaan zoeken. Het was te veel voor ons zelf. Zo is het idee ontstaan om er wat mee te gaan doen.

Onze producten: uniek!

We hebben gezaagd, gesneden. Er kwamen zulke wonderlijke stukken uit.

De dikte varieert van 6 tot 20cm dik. Het ligt eraan hoe het gekapt is. Het is puur geluk, wat je krijgt.

Het wordt eerst gedroogd, alle grond tussen de wortels wordt eruit gehaald. Alles is handwerk. Het kan dagen duren om het schoon te krijgen.

Vervolgens wordt nagedacht hoe we het gaan zagen. Wat willen we dat eruit komt? Om een mooi product te krijgen, ga je er wel over nadenken: een tafel, bijzettafel of tv-kast.

Meestal zijn de wortels hol van binnen. Bomen zijn 500 ä 1000 jaar uit. De binnenkant is dan helemaal weg. Het is wel een klus om te bepalen hoe te zagen. Dan gaan we zagen en komt er een stuk uit. De wortel noemen we kunst van de natuur. Het is heel bijzonder, altijd wat anders en verschillend. Elk stuk is uniek.

Na het zagen laten we het drie tot vijf maanden drogen. Daarna gaan we de resterende schors schoonmaken en bewerken met een schuurmachine. Dan is het glad, op waterpas gesteld. De bovenkant is anders dan de onderkant. Ik vind het zonde om dat te bepalen, dus laten we de klant kiezen wat de boven- of onderkant is. De vorm en structuur is verschillend van beide kanten. Het is hardhout: mooi en duurzaam.

Wat onze producten zo bijzonder maakt

We wilden per se een duurzaam product, met respect voor natuur en geschiedenis. Ik heb sinds januari heel veel winkels bezocht en gepraat met mensen die boomstaminterieur verkopen. Alles komt uit het verre oosten. Het lijkt allemaal op elkaar en is wat strak. Bij ons is het altijd echt puur natuur. Er zitten gaten en gleufjes in. Het is totaal anders dan wat op de Nederlandse markt wordt verkocht. Ook qua kleur is het anders. Er zit een heel mooie rose kleur in.

We gebruiken vier soorten hout. Olijfboom, jeneverbesboom, eucalyptus en cederboom. We hebben dus ook vier soorten kleur.

Van de olijfbomen hebben we stammen en wortels Van de andere soorten hebben we alleen stammen, geen wortels. Die hebben we naderhand gekocht. We kappen dus niets zelf! Ze waren al gekapt om de bossen uit te dunnen en bestemd voor de open haard. Gelukkig konden we dat voorkomen. Het is zo zonde om dit op te stoken!

Duurzaamheid en milieu

De natuur heeft geen afval: je moet alleen weten hoe je aankijkt tegen een stuk hout, steen enz. Er worden geen bomen gekapt. De olijfbomen stonden op een privéterrein van een kennis, die z’n terrein schoon wilde krijgen.  

Wij gebruiken alleen zonne-energie, dus wij hebben geen stadselektriciteit.   Koken doen we op houtvuur, dus alles is volledig duurzaam.

We lakken niet af. Het komt hier puur natuur. We laten aan de klant over wat ermee te doen. Ik adviseer de klant het met natuurlijk tung-olie te behandelen. Dit is niet giftig, je kan het bijvoorbeeld ook op een houten aanrechtblad smeren, zodat het niet krom trekt. Dit geeft een warme kleur, het laat de structuur meer tot uiting komen. Het is matglans, er ontstaat een hard laagje dat tien jaar mee kan. Dit zorgt dat het ook bestand is tegen water, zodat het niet erg is als je erop knoeit. Als er een kras op zit, kun je die met een doekje en wat olie behandelen en verdwijnt de kras.

Wat is jullie (bedrijfs)filosofie?

We willen op een open, eerlijke en betrouwbare manier zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze natuurproducten.

Het proces is volledig ambachtelijk, met de hand, geproduceerd. We maken het allemaal zelf en hebben het dus volledig zelf in de hand: vormgeven, uitzoeken en kwaliteitscontrole. Onze producten zijn volledig anders dan wat op de markt aanwezig is. We produceren en transporteren zelf en daardoor hoeft het niet extreem duur te zijn.

Je kunt een eettafel kopen en van dezelfde houtsoort een salontafel, bijzettafel, tv-console of eetbank. Als je een boom zaagt, heb je een breed en smaller stuk, dus je kunt het combineren, afhankelijk van wat je zelf mooi vindt.

Onze producten zijn tijdloos. Na tien jaar kun je het voor dezelfde prijs weer doorverkopen. Het is uniek en eenmalig.